Filozofia Reggio Emilia – innowacyjna metoda  w naszym przedszkolu.

            Podejście pedagogiczno – filozoficzne Reggio Emilia stworzone przez Lorisa Malaguzziego to funkcjonujący od ponad połowy wieku publiczny model opieki i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Korzenie ma we Włoszech w prowincji Reggio Emilia. Filozofia ta skupia się na dziecku – na jego nieograniczonym potencjale rozwoju, ciekawości świata i poznawaniu go przez doświadczanie. Nauczyciel staje się mentorem umożliwiającym dziecku odkrywanie, badanie, działanie, twórcze wyrażanie siebie, doświadczanie i popełnianie błędów.

            W naszym przedszkolu, które od kilku lat pracuje zgodnie z koncepcją daltońską. Filozofia Reggio Emilia okazała się optymalnym rozwiązaniem. Na pierwszym szkoleniu dla kadry pedagogicznej w tajniki  filozofii i w towarzyszącej jej metodzie projektów wprowadziła nas dr hab. Barbara Bilewicz – Kuźnia (UMCS),  która sama stworzyła na podstawie filozofii Reggio Emilia autorską koncepcję programu wychowania przedszkolnego ,,100 światów”. Wszystkie elementy nowej dla nas filozofii, idealnie pasowały do naszego dotychczasowego stylu pracy. Zachwyceni metodą projektu oraz włoską metodą Reggio postanowiliśmy jak najszybciej wdrożyć ją do naszej codziennej pracy.

            Każdy dzień rozpoczynamy od spotkania się z dziećmi ,,na forum”, czyli w kole, gdzie wszyscy są zwrócenie do siebie twarzami i widzą się wzajemnie. W kole rozmawiamy o samopoczuciu dzieci, wyrażanym przez każde dziecko poprzez pokazanie liczby paluszków (1-5, gdzie 1 to źle, a 5 to bardzo dobrze), co z kolei inicjuje budowanie dłuższych wypowiedzi przez dzieci i poznawanie się wzajemnie. W kole również rozpoczynamy cotygodniowe projekty, ale najpierw dzieci określają co już wiedzą na dany temat. Tworzymy siatkę wiedzy – każde z dzieci ma możliwość wypowiadania się na forum grupy, przedstawienia wiedzy na podany temat. W tym bardzo pomaga wykorzystanie mikrofonu i zasada: gdy jedno mówi – reszta słucha. Gdy określimy, co dzieci już wiedzą przechodzimy do stworzenia siatki pytań, czyli , co chciałyby się dowiedzieć na dany temat. Z listy wspólnie wybieramy pytania na które szukamy odpowiedz w  czasie projektu  w toku codziennych czynności edukacyjnych.

Stworzyliśmy kąciki świetlne – atelier światła, udoskonaliliśmy nasze kąciki badawcze oraz przyrodnicze, tworzymy nowe kąciki: IT, gdzie dzieci samodzielnie będą mogły korzystać ze sprzętów nowej technologii; ciche kąciki – relaksu. Pozostało nam tylko sukcesywnie udoskonalać nasze nowe przestrzenie w sali przedszkolnej i obserwować jak chętnie dzieci odkrywają/ poznają nowe kąciki.

            Jako mentorzy tylko dyskretnie przyglądamy się pracy dzieci, dyskretnie naprowadzamy, dajemy im możliwość na samodzielne dochodzenie do wiedzy różnymi sposobami. Każdy projekt kończymy wykonaniem przestrzennych prac z wykorzystaniem elementów przyrodniczych i materiałów z recyklingu.

            Jesteśmy w trakcie planowania i tworzenia kolejnych kącików, m.in. kącika IT, gdzie dzieci będą miały możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych tj. komputer, drukarka, skaner, aparat cyfrowy, tablet, tablica multimedialna, sprzęt audio, dyktafon, roboty. Pozwoli to na naukę korzystania ze sprzętów i rejestrowanie swoich wytworów na różne sposoby. W kąciku badawczym umieścimy przedmioty do badania obiektów i odkrywania zjawisk wraz z ciekawymi naturalnymi eksponatami, np. muszelkami, kamieniami, szyszkami itp. W kąciku świetlnym, zwanym też atelier światła, zainstalujemy przedmioty i urządzenia umożliwiające badanie zjawiska światła i cienia i eksperymentowanie tymi zjawiskami poprzez zabawę. W kąciku artystycznym już teraz udostępnione zostały wszelkie materiały plastyczne, użytku codziennego i przyrodnicze, dzięki czemu dzieci mogą wyrażać się twórczo i swobodnie tworzyć dzieła wg własnych pomysłów i upodobań. Cyklicznie siejemy zioła do szatni i innych pomieszczeń. Dookoła przedszkola oprócz ogródka posadziliśmy lawendę. Dla rodziców też powstanie plac dyskusyjny w kręgu - w ogrodzie.

            Jeszcze wiele przed nami, ale działamy  i zmieniamy otoczenie dla naszych podopiecznych. Pozostało nam tylko sukcesywnie udoskonalać nasze nowe przestrzenie w sali przedszkolnej i obserwować jak chętnie dzieci odkrywają/ poznają nowe kąciki. I... szukać sprzymierzeńców metody.